We zitten aan tafel met Lisa: HR-specialist bij Vitalr onderdeel van Vrieling Adviesgroep. Haar enthousiasme en passie voor het vak zijn direct voelbaar wanneer ze begint te vertellen over haar carriëre, huidige functie en de mooie bedrijven die zij mag ondersteunen op het gebied van personeelszaken.
Na de zomer werk ik alweer drie jaar bij Vitalr, begint Lisa. Maar hiervoor heb ik ook lange tijd in het HR-vak gezeten. Al dan niet in andere branches en in verschillende functies, maar altijd vanuit een adviserende rol.
Lisa vervolgt: Ik ontdekte al gauw dat het menselijke contact mij heel goed ligt en dat ik het erg leuk vind om mij bezig te houden met alle aspecten rondom HR. In mijn vorige functies was ik net zoals nu - betrokken bij vrijwel alles wat met de medewerkers en hun ontwikkeling te maken heeft én hield ik talloze gesprekken over wat hen gelukkig maakt in het werk. Ook hield ik mij bezig met alles rondom de instroom, doorstroom en uitstroom van de medewerkers. Een geweldige leerschool.
Aan de slag bij Vitalr
Een vriendin van mij, die bij ABC Pensioen werkt, wees mij op een vacature bij Vitalr: een nieuw bedrijfsonderdeel van Vrieling Adviesgroep. Zij zochten een HR-analist en na een fijn gesprek met Guido, de teamleider, kreeg ik direct een positieve reactie. Aangenomen!
In het begin hielp ik mijn collega bij het analytische werk voor klanten, maar al snel werd mijn functie herzien zodat deze perfect aansloot op mijn vaardigheden en interesses. Ik kreeg zelfs de kans om de functie zelfstandig te bekleden. In het begin best pittig, ook omdat ik de nodige diploma's moest behalen. Maar een goede uitdaging ben ik nog nooit uit de weg gegaan, en het was het meer dan waard. besluit Lisa met een grote glimlach.
Ik krijg elke dag de kans om te doen wat ik het liefste doe, namelijk mensen en organisaties verder helpen.
Op de vraag waarom ze elke dag met veel plezier naar haar werk gaat antwoordt Lisa: Werken bij Vitalr is echt fantastisch. Ik krijg elke dag de kans om te doen wat ik het liefste doe, namelijk mensen en organisaties verder helpen. Ik vind het geweldig dat ze mij vertrouwen en dat ik waardevol advies mag geven waarmee ze écht vooruitkomen. Terwijl Lisa praat over haar werk, wordt duidelijk dat ze elke dag gedreven wordt door de impact die ze kan maken: Of het nu gaat om het fungeren als sparringpartner of het bouwen aan een goed fundament op het gebied van HR het geeft voldoening om van toegevoegde waarde voor onze klanten te zijn.
Lisa vervolgt haar verhaal: In mijn rol bij Vitalr voer ik een breed scala aan taken uit om klanten te ondersteunen op het gebied van personeelszaken. Dit omvat onder andere het ontwikkelen van HR-beleid, het opstellen van arbeidscontracten en protocollen, het begeleiden van een opleiding- en loopbaanplanning en het verzorgen van medewerkertevredenheidsonderzoeken. Mijn focus ligt altijd op het bieden van waardevol advies en ondersteuning, zodat zowel de organisatie als de medewerkers kunnen groeien en floreren.
Het belang van HR
Wat ik doe bij bedrijven is heel divers, maar alles heeft te maken met de mensen in het bedrijf. Ik probeer mijn klanten dan ook altijd in te laten zien dat het belangrijkste kapitaal van hun bedrijf, de medewerker is. Het is uiteindelijk de medewerker die elke dag investeert in jouw bedrijf én de ambassadeur is naar de buitenwereld. Lisa denkt na en vervolgt: Ik denk dat je als organisatie de kortste klap slaat door gewoon simpel te zeggen: ik zorg er altijd voor dat mijn medewerker centraal staat in alles wat ik doe. En wat dat dan voor jou als bedrijf betekent en hoe je daar invulling aan geeft - daar kun je het samen over hebben.
Mijn werk is eigenlijk heel simpel. Als je de medewerkers centraal zet, dan kan het bijna niet anders dan slagen.
Op de vraag wat je als organisatie bij kunt dragen aan een fijne werkomgeving, antwoordt ze: Als organisatie kun je het meeste bijdragen door simpelweg je medewerkers te vragen wat ze nodig hebben, waar ze tegenaan lopen, waar ze gelukkig van worden, en hoe je hen nog beter kunt ondersteunen. Ga je op basis van die informatie je HR-beleid vormgeven? Dán wordt het een succesverhaal.
Er wordt mij meer dan eens gevraagd: "Maar maak je geen slapende honden wakker met bijvoorbeeld een medewerkerstevredenheidsonderzoek?" Ja, maar dan vraag ik me af: wat gebeurt er als je het niet vraagt? Precies, dan gaat het sudderen. En uiteindelijk is de conclusie dat mensen niet zo gezond en gelukkig zijn als ze zouden willen zich voordoen. De kern van onze aanpak is dat we geloven in enthousiaste en toekomstgerichte medewerkers. En dat ga je niet bewerkstelligen door vinkjes te zetten in alleen maar de protocollen, maar juist door in gesprek te gaan en te blijven.
Bij Vitalr geloven we in enthousiaste en toekomstgerichte medewerkers.
Samen het verschil maken
Dat het werkt blijkt wel uit de positieve reacties. Zo wordt het gewaardeerd dat ik de vinger op de zere plek durf te leggen, maar altijd op een respectvolle en vriendelijke manier. Want dat is het: ik doe mijn werk niet om bedrijven belerend toe te spreken. Ik geloof er echt in dat we elkaar verder kunnen helpen. Beter kunnen maken. En hoe? Dat bepalen we samen.
Met een stralende glimlach sluit Lisa haar verhaal af: Het draait niet eens zozeer om het wel of niet betrokken zijn bij het vervolg binnen het bedrijf. Mijn ultieme doel is om het gevoel te hebben dat ik de juiste dingen heb gedaan voor de organisaties waarvoor ik werk. Dat ik de mensen goed heb gehoord en hun belangen heb kunnen behartigen. Als dat het geval is, dan ben ik tevreden.