Elk najaar lees je ze weer opnieuw: berichten over de vele ziekmeldingen, hoge verzuimcijfers, griepgolven en natuurlijk de laatste jaren ook over corona. Het CBS publiceert elk kwartaal de verzuimcijfers en die zijn de laatste tien jaar nog nooit zo hoog geweest als nu. Heel vervelend voor de mensen die ziek zijn, voor werkgevers die hoge kosten maken en voor de collega’s die het werk moeten opvangen. Hoe pak je dit nu aan als werkgever? Karin Tops vertelt erover.

Oorzaken stijging ziekteverzuim

De stijging van het ziekteverzuim heeft verschillende oorzaken. Karin Tops, casemanager bij Fizie, vertelt: “Als de herfst begint zien we dat de traditionele griepgolf weer de kop op steekt. Ook het coronavirus hoort daar nu bij. Dat zijn meestal relatief korte ziekmeldingen. De toename van het verzuim over de afgelopen jaren zit ‘m met name in de psychische klachten. Werkdruk, onvrede, het willen voldoen aan hoge verwachtingen, slechte werk-privébalans door bijvoorbeeld mantelzorg. Het zijn allemaal voorbeelden van situaties waar medewerkers door uitvallen.”

Ziekteverzuim

Hoe pak je een ziekmelding goed op?

Zodra een medewerker zich ziek meldt geef je dit – als werkgever – door aan je arbodienst. “Vanaf dag één van de ziekmelding zijn we bij Fizie alert op de ziekmelding. Als blijkt dat het verzuim langer gaat duren komen we in actie. We schakelen de bedrijfsarts in en we overleggen met alle betrokken partijen. Samen met de werkgever, medewerker en bedrijfsarts bepalen we welke interventies we gaan inzetten. Bijvoorbeeld een coachingstraject voor de medewerker, zodat hij of zij weer fijn aan het werk kan. Door de lijnen kort te houden en snel te schakelen verkorten we het aantal verzuimdagen en beperken we de schadelast voor werkgevers. En misschien nog wel het belangrijkste: de medewerker gaat in goede gezondheid weer aan het werk.”


Voorkomen blijft beter dan genezen

Aandacht voor je medewerkers, ervoor zorgen dat je medewerkers lekker in hun vel zitten en het werk met passie en plezier doen. Dit zorgt er onder andere voor dat medewerkers minder snel uitvallen én dus je verzuim omlaag gaat. “Het loont om oprechte aandacht te geven aan medewerkers en te weten wat er speelt. Dan kun je er immers iets mee doen. Vanzelfsprekend dient de werkgever daar dan wel een veilige omgeving voor te creëren, waarin werknemers over hun problemen durven te vertellen. Om de menskant van een organisatie in beeld te krijgen zetten we regelmatig de Vitalr adviesscan in. Door middel van gesprekken en analyses wordt duidelijk waar kansen en risico’s liggen binnen het bedrijf. De scan wordt uitgevoerd door collega’s van Vitalr. Vervolgens helpen wij vanuit Fizie met de juiste oplossingen om te zorgen dat het HR-fundament van het bedrijf voor de komende jaren weer staat als een huis. Daarmee wordt verzuim zoveel mogelijk voorkomen.”